Thursday, June 23, 2011

Ibu anak hidap leukemia ditipu

Oleh ANGELINA SINYANG
pengarang@utusan.com.my
HULU LANGAT 20 Jun - Tiga daripada anaknya meninggal dunia akibat penyakit leukemia, manakala dua lagi yang masih hidup turut menghidap penyakit yang sama.
Atas penderitaan itu, E. Vanajah, 36, sanggup menerima tawaran seorang 'pegawai bank' wanita untuk membuat pinjaman peribadi bagi merawat penyakit dua anaknya itu.
Tanpa berfikir panjang dan demi kasih sayang terhadap anaknya, wanita itu sanggup menggadai barang kemasnya bagi mendapatkan wang sebanyak RM3,500 untuk diserahkan kepada 'pegawai bank' berkenaan sebagai deposit pinjaman berjumlah RM100,000 tahun lalu.
Vanajah yang hanya bekerja sebagai tukang cuci di pangsapuri sewanya di Seri Permai, Kampung Baru, Semenyih di sini, mula berasa sangsi apabila pinjaman belum diluluskan walaupun sudah lebih setahun menunggu, manakala 'pegawai bank' terbabit berdolak-dalih apabila ditanya.
Menurut Vanajah, dia menerima tawaran itu setelah terdesak untuk mendapatkan wang bagi membiayai rawatan dua anak perempuannya iaitu S. Anjali Devi @ Nethiar, 8, dan S. Uma Magheswari, 5.
"Saya pernah kehilangan tiga orang anak akibat leukemia. Kini hanya Nethiar dan Uma Mageswari sahaja anak saya yang masih hidup tetapi turut menderita penyakit sama.
"Oleh kerana tidak mahu kehilangan mereka, saya sanggup bergadai untuk membuat pinjaman yang sebenarnya tidak wujud itu dan kini amat berharap 'pegawai bank' itu mengembalikan wang yang sudah diserahkan kepadanya sebelum ini," katanya kepada Utusan Malaysia ketika ditemui semasa membuat laporan di Balai Polis Semenyih, di sini semalam.
Bukan Vanajah sahaja, malah dua lagi mangsa turut ditipu oleh seorang wanita yang menyamar sebagai pegawai sebuah bank dikenali sebagai Rajeswary berusia lingkungan 30-an.
Seorang lagi mangsa, P. Nedumaran, 43, memberitahu, dia ditipu Rajeswary untuk mendapatkan pinjaman peribadi RM150,000 sehingga sanggup mencagarkan geran kereta Nissan Sentra kepada ceti bagi mendapatkan wang RM10,000 untuk diserahkan kepada wanita tersebut.
Nedumaran berkata, Rajeswary sendiri yang memperkenalkan ceti terbabit kepadanya, namun kesemua wang RM10,000 yang dipinjam diambil oleh wanita berkenaan kononnya untuk membayar deposit 10 peratus pinjamannya iaitu RM3,500, manakala baki digunakan membayar pinjaman abang dan kakak iparnya yang turut ditipu.
"Pinjaman saya bukan sahaja tidak diluluskan sehingga kini tetapi saya juga gagal mendapatkan geran kereta yang diperlukan untuk memperbaharui cukai jalan pada 23 Jun ini," katanya sambil berharap Rajeswary memulangkan geran tersebut.
Kakak ipar Nedumaran, M. Vaniswary, 34, berkata, seperti Vanajah dan adik iparnya itu, dia bersetuju membuat pinjaman peribadi melalui Rajeswary kerana mempercayai wanita yang dikenali sejak zaman persekolahan lagi.
"Saya kenal Rajeswary sejak berusia 13 tahun lagi kerana belajar di sekolah sama tetapi tidak sangka dia tergamak memperdayakan saya dan rakan-rakan yang lain," katanya sambil mendakwa hampir 40 peratus rakannya yang tinggal di Semenyih turut menjadi mangsa wanita berkenaan.
Katanya, setiap kali ditanya tentang status pinjaman, Rajeswary akan memaklumkan ia dalam proses dan berpura-pura membawa mereka pergi ke bank tetapi berpatah balik semasa dalam perjalanan dengan alasan pegawai bertanggungjawab meluluskan pinjaman membatalkan temujanji kerana mempunyai urusan lain.

No comments:

Post a Comment