Tuesday, September 20, 2011

Warga emas dipenjara, denda terima suapan urus poligami

KUALA LUMPUR 20 Sept. - Seorang warga emas dipenjara sehari dan denda RM11,500 oleh Mahkamah Sesyen di sini hari ini setelah mengaku bersalah atas tuduhan menerima suapan yang kononnya untuk membantu menguruskan perkahwinan poligami pada Februari lalu.
Hakim Ahmad Zamzani Mohd. Zain menjatuhkan hukuman tersebut terhadap Osman Nandood, 64, yang mengaku menerima rasuah wang tunai sebanyak RM2,300 daripada Mohamad Adib Ab. Rahman.
Tindakan itu sebagai upah untuk membantu menguruskan perkahwinan poligami antara Mohamad Adib dan pasangannya Nor Fariha Rosli tanpa mengikut prosedur yang ditetapkan di bawah Seksyen 23 Akta Undang-Undang Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1984 (Akta 303).
Tertuduh yang berkerja sendiri didakwa melakukan perbuatan itu di sebuah premis beralamat No. 39, Jalan 2A/6, Taman Setapak Indah, Sentul di sini pada pukul 2.37 petang, 13 Februari lalu.
Dakwaan terhadapnya dikemukakan mengikut Seksyen 16(a)(A) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009 dan dihukum di bawah Seksyen 24 akta sama.
Seksyen itu memperuntukkan hukuman penjara sehingga 20 tahun dan denda tidak kurang daripada lima kali ganda nilai suapan atau RM10,000 atau yang mana lebih tinggi.
Osman yang berbaju Melayu biru dan berkopiah putih yang kelihatan sugul di kandang tertuduh ketika mahkamah memerintahkan dia menjalani hukuman penjara selama setahun sekiranya gagal membayar denda.
Di mahkamah sama, seorang Pembantu Hal Ehwal Islam di Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Mohd. Zulkifli Dawam, 50, mengaku tidak bersalah atas tuduhan menipu Mohd. Adib dan Nor Fariha.
Mohd. Zulkifli didakwa telah memperdayakan pasangan tersebut untuk mempercayai bahawa tertuduh merupakan Pendaftar Nikah, Cerai dan Rujuk sedangkan dia tidak mendapat tauliah daripada Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan seperti yang diperuntukkan mengikut undang-undang.

No comments:

Post a Comment