Tuesday, September 20, 2011

Dadah syabu disorok dalam pelembap bibir

SEPANG 20 Sept. - Pelbagai taktik digunakan oleh sindiket dadah untuk membawa masuk barang larangan itu ke negara ini, namun kecekapan pihak berkuasa membolehkan kegiatan ini dibanteras.
Terbaharu, Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) menggagalkan cubaan menyeludup 1.5 kilogram dadah jenis syabu bernilai RM375,000 yang disembunyikan dalam penutup pelembap bibir, Khamis lalu.
Pengarahnya, Datuk M. Govinden berkata, tangkapan itu berhasil selepas membuat pemantauan terhadap para penumpang yang tiba dari Doha, Qatar di KLIA.
Katanya, hasil pemeriksaan, pihaknya menahan seorang pelajar lelaki kolej swasta warga Afrika selepas curiga dengan barangan keperluan wanita yang dibawanya termasuk pelembap bibir.
"Imbasan bagasi dan beg sandang yang dibawanya tidak menunjukkan imej mencurigakan.
"Bagaimanapun, kita curiga dengan barangan wanita yang dibawanya, lalu pemeriksaan rapi dibuat. Hasilnya, kita menemui bungkusan mengandungi serbuk kristal disyaki dadah jenis syabu yang dibungkus dalam kertas karbon sebelum disorok dalam pelembap bibir," katanya pada sidang akhbar di sini, hari ini.
Katanya, suspek yang berusia awal 30-an itu memasukkan pelembap bibir jenama Romantic Bird yang telah diisi dengan syabu ke dalam 12 kotak dan setiap kotak dianggarkan mengandungi 24 batang pelembap bibir.
Sementara itu, dalam satu lagi kejayaan, beliau memaklumkan, pihaknya merampas sebuah kereta elektrik jenis Tazzari buatan Itali di Zon Perdagangan Bebas KLIA kerana menuntut pengecualian cukai dengan menggunakan surat kelulusan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI), tengah hari semalam.
Katanya, kereta itu diikrarkan sebagai Electric Car TK 8703.90 310 yang menarik duti import 30 peratus, 10 peratus duti eksais dan 10 peratus cukai jualan dengan menggunakan surat kelulusan disyaki palsu bagi mengelakkan cukai berjumlah RM52,056.20 dan lesen import.

No comments:

Post a Comment