Tuesday, September 20, 2011

Tujuh lelaki ditahan seludup diesel bersubsidi

KUALA LUMPUR 20 Sept. - Tujuh lelaki termasuk tiga pemandu lori sebuah syarikat minyak tempatan ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) hari ini kerana terlibat dalam kegiatan penyeludupan 70,000 liter minyak diesel bersubsidi untuk dijual kepada industri tempatan dan asing.
Penahanan mereka yang berusia antara 20 hingga 40 tahun itu turut melibatkan dua pemandu syarikat minyak swasta, seorang pemilik tangki minyak haram dan seorang pekerjanya.
Kesemua suspek ditahan berasingan di sekitar Sandakan, Sabah dalam operasi khas Ibu Pejabat SPRM Putrajaya kira-kira pukul 9 pagi ini.
Menurut sumber, tiga buah tangki syarikat minyak tempatan, dua buah tangki syarikat minyak swasta serta sebuah tangki minyak haram disita dalam operasi tersebut.
"Sebanyak 70,000 liter minyak diesel bersubsidi yang cuba dipindahkan dianggarkan bernilai RM130,000.
"Ketika diserbu, berlaku aktiviti pemindahan minyak dari sebuah lori minyak tempatan ke sebuah lori individu manakala sebuah lagi lori syarikat minyak yang sama kepada sebuah tangki minyak haram," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.
Menurut sumber itu, SPRM menjalankan siasatan bagi mengenal pasti sama ada kesemua individu terbabit ada kaitan dengan sindiket penyeludupan minyak bersubsidi ke negara jiran.
Difahamkan, kegiatan penyeludupan kumpulan itu dihidu sejak awal tahun ini, sebelum satu operasi dilancarkan bagi menumpaskan kegiatan mereka.

No comments:

Post a Comment