Tuesday, September 20, 2011

Kereta mewah, parabola seludup RM830,000 dirampas

KOTA KINABALU 20 Sept. - Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) negeri ini merampas lima kereta mewah dan 48 set parabola bernilai RM830,000 yang dipercayai diseludup masuk ke negara ini tanpa permit sah.
Kejayaan itu hasil serbuan yang dilakukan di sebuah rumah tidak bernombor di Kampung Naluyan, Tenom dekat sini pada pukul 11 pagi, Jumaat lalu.
Timbalan Pengarah JKDM negeri, Hamzah Sundang berkata, pihaknya membuat serbuan itu berdasarkan risikan dan maklumat yang diterima berhubung kegiatan penyeludupan di rumah berkenaan.
"Dalam serbuan itu, pihak kami menemui lima unit kereta mewah iaitu tiga buah Toyota Crown Royal Saloon serta masing-masing sebuah Toyota Crown Athlete dan Toyota Crown Royal Touring bersama 48 set parabola yang kesemuanya bernilai RM830,000 termasuk cukai," katanya dalam satu kenyataan di sini, hari ini.
Menurutnya, kesemua kereta mewah yang dirampas dipercayai diseludup dari negara jiran dan nombor pendaftarannya telah diubah suai bagi meyakinkan pembeli selain mengelak daripada dikesan pihak berkuasa.
Dalam serbuan itu, kami menahan seorang suspek mengikut Seksyen 135 (1) (d) Akta Kastam 1967, katanya.
Hamzah dalam pada itu turut menasihatkan orang ramai yang ingin membeli kereta mewah dengan harga murah agar membuat semakan dan pemeriksaan kenderaan terlebih dahulu di Jabatan Pengangkutan Jalan atau Puspakom Sabah.
Langkah ini, katanya, perlu bagi mengelak terbeli kenderaan seludup kerana nombor pendaftarannya diubah suai seakan-akan baru.
Beliau turut meminta kerjasama daripada orang ramai untuk menyalurkan sebarang maklumat mengenai aktiviti penyeludupan kepada JKDM dengan menghubungi mana-mana pejabat berdekatan atau menghubungi talian bebas tol 1-800-88-8855.

No comments:

Post a Comment