Tuesday, September 20, 2011

Kereta curi RM1.4j diisytihar perabot

Oleh Norrasyidah Arshad
bhnews@bharian.com.my
2011/09/20

ZAINUL (kanan) memeriksa sebahagian kereta Toyota bernilai RM1.4 juta yang dirampas kastam di Pelabuhan Utara, Pelabuhan Klang, semalam.
Kastam tumpas aktiviti seludup ke Thailand

PELABUHAN KLANG: Kastam Diraja Malaysia (KDRM) Selangor merampas 17 kereta bernilai RM1.4 juta dipercayai dicuri yang disimpan dalam enam kontena di Pelabuhan Utara, 14 September lalu dan menahan seorang lelaki dua hari kemudian kerana mengisytihar kereta berkenaan sebagai perabot.
Penolong Ketua Pengarah Kastam (Penguatkuasaan), Datuk Zainul Abidin Taib, berkata seorang lelaki berumur 47 tahun yang bekerja sebagai ejen pengikrar itu ditahan kerana membuat ikrar palsu.
Katanya, siasatan awal mendapati sindiket itu cuba menyeludup kereta berkenaan ke Pelabuhan Laem Chabang, Thailand, menggunakan alamat pejabat di Damansara yang sebenarnya kosong.

“Serbuan seterusnya di alamat kedua yang didaftarkan mengikut nama syarikat sama di Rawang mendapati premis ini kosong. Kami sebaliknya menemui dua kontena kosong berukuran 40 kaki dipercayai akan digunakan untuk memuatkan kenderaan curi.

“Kami masih menyiasat sama ada sindiket ini ada kaitan dengan sindiket Black Water berikutan modus operandi didapati sama. Kami sedang bekerjasama dengan polis untuk mengesahkan status sebenar kereta yang dirampas ini,” katanya pada sidang media di sini, semalam.

Kenderaan yang dirampas ialah 13 Toyota Hilux, Toyota Camry (tiga) dan sebuah Toyota Fortuner.
Zainul berkata, siasatan ke atas latar belakang lelaki yang ditahan itu mendapati dia tidak ada rekod jenayah.

Katanya, lelaki itu kini ditahan bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 133(1)(a) Akta Kastam 1967 (Semakan 1980) iaitu membuat ikrar tidak benar ke atas dagangan dan boleh didenda tidak lebih RM500,000 atau tidak lebih lima tahun penjara atau kedua-dua sekali jika sabit kesalahan.

Pada 30 Jun lalu, polis menumpaskan satu sindiket mencuri 98 kereta mewah bernilai RM8 juta di sebuah gudang di Kampung Black Water, Jalan Klang-Banting.

No comments:

Post a Comment