Friday, September 23, 2011

Guru, kontraktor ditahan palsukan surat MB Perak

IPOH 22 Sept. - Polis menumpaskan kegiatan pemalsuan surat sokongan menggunakan cop pejabat Menteri Besar Perak dengan penahanan seorang guru penolong kanan dan seorang kontraktor di sini dan Pulau Pinang, pada 13 September lalu.
Penipuan tersebut membabitkan permohonan balak dan penjualan lot kuota Bumiputera dalam projek perumahan membabitkan kerugian RM40,000 di negeri ini.
Ketua Polis Perak, Datuk Mohd. Shukri Dahlan berkata, kedua-dua lelaki berusia 45 dan 47 tahun itu ditahan setelah polis menerima dua laporan penipuan berkenaan pada 2 dan 11 Ogos lalu.
Katanya, polis turut merampas tiga cop berkaitan urusan rasmi Pejabat Menteri Besar Perak dan beberapa dokumen permohonan projek perusahaan di negeri ini.
Katanya lagi, siasatan polis mendapati cop yang dirampas itu tulen dan dipercayai dicuri daripada pejabat Menteri Besar Perak.
"Ini kes yang pertama berlaku di negeri ini dan kita masih menyiasat kemungkinan kumpulan itu mengenakan bayaran tertentu untuk mendapatkan surat sokongan.
"Kita menjalankan siasatan bagi mengenal pasti kemungkinan dua suspek terbabit dengan kes penipuan di negeri lain," katanya pada sidang akhbar selepas perhimpunan bulanan Ibu Pejabat Kontinjen Polis Perak (IPK) di sini hari ini.
Mohd. Shukri berkata, siasatan juga mendapati kedua-duanya tidak mempunyai kesalahan jenayah lampau dan mereka ditahan reman untuk siasatan.
Menurut beliau, kes itu disiasat mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan kerana menipu yang jika sabit kesalahan boleh dipenjara 10 tahun dan denda.
Sehubungan itu, orang ramai dinasihat supaya tidak mempercayai tawaran untuk mendapatkan lot tanah sebaliknya memeriksa dulu kesahihan dan ketulenan dokumen yang dikemukakan.

No comments:

Post a Comment