Thursday, July 8, 2010

Sindiket kurier palsu tumpas

Oleh Wan Faizal Ismayatim

2010/07/09
Mangsa cinta internet kena tipu

KUALA LUMPUR: Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Bukit Aman menumpaskan sindiket kurier palsu didalangi warga Afrika dengan tertangkapnya 21 individu termasuk tiga wanita yang mendalangi kegiatan mencecah berjuta-juta ringgit, dalam operasi sepanjang dua minggu lalu.

Berikutan penahanan 16 lelaki warga Nigeria, seorang Ghana dan Ivory Coast serta masing-masing seorang wanita rakyat tempatan, Botswana dan Filipina di Lembah Klang, polis percaya dapat menyelesaikan sebahagian dari 83 kes parcel scam dilaporkan setakat ini. Semua mereka daripada sindiket berbeza menggunakan cara sama iaitu memperdayakan wanita tempatan terutama janda dan belum berkahwin berusia 40 hingga 50-an dengan janji manis menerusi laman sosial internet. Ketua Penolong Pengarah Operasi JSJK Bukit Aman, Asisten Komisioner Rohaimi Md Isa, berkata siasatan mendapati kebanyakan suspek masuk ke negara ini menggunakan visa pelajar dan berdaftar di beberapa kolej swasta di ibu negara.

Katanya, anggota sindiket berkenalan dengan mangsa menerusi laman sosial sebelum cuba menawan hati mereka dengan pelbagai janji manis.

Mangsa tidak menyedari sebenarnya sudah terjerat dengan perangkap anggota sindiket. Suspek memaklumkan akan melawat negara ini dan menjanjikan bungkusan hadiah mewah sebagai tanda persahabatan dan kasih sayang.

Hadiah yang dijanjikan biasanya adalah barang kemas, beg, jam tangan berjenama, komputer riba selain wang tunai yang kononnya akan dikirimkan menerusi syarikat penghantaran.
Mangsa kemudian diberitahu bungkusan hadiah sudah sampai ke negara ini tetapi ditahan pihak berkuasa. Selepas itu, seorang anggota sindiket yang menyamar sebagai pegawai kastam akan menghubungi mangsa meminta bayaran menuntut hadiah mereka, katanya kepada pemberita, semalam.

No comments:

Post a Comment