Wednesday, July 13, 2011

Tempat sampah seludup manusia

Oleh Mohd Iskandar Ibrahim
mohdiskandar@bharian.com. my
2011/07/13
57 pendatang ditahan cuba guna laluan tikus

KOTA TINGGI: Sindiket penyeludupan manusia dikesan menjadikan kawasan pembuangan sampah berhampiran pesisir pantai Johor sebagai laluan baru menyeludup masuk atau keluar pendatang tanpa izin dari negara ini.
Taktik terbaru itu terbongkar selepas sepasukan anggota Pasukan Gerakan Marin (PGM) Wilayah Dua menahan 57 warga Indonesia dalam serbuan ke satu kawasan pembuangan sampah Kampung Masjid dekat Teluk Ramunia, di sini kira-kira jam 2.30 petang kelmarin.
Komandernya, Asisten Komisioner Zainul Abidin Hasan, berkata seramai 44 lelaki dan 13 wanita berusia 19 hingga 50 tahun ditahan hasil maklumat awam serta risikan dan dipercayai cuba menyeludup keluar dari negara ini menggunakan laluan tikus.

Katanya, pemeriksaan yang dijalankan mendapati mereka tidak mempunyai sebarang dokumen perjalanan yang sah, selain mengaku cuba pulang ke negara asal melalui jalan laut secara haram.

“Bagaimanapun, ketika serbuan dilakukan, tiada tekong atau anggota sindiket penyeludupan manusia yang bertanggungjawab membawa mereka keluar dari negara ini di kawasan berkenaan," katanya di sini, semalam.

Beliau berkata, semua pendatang itu ditahan bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 6(1)(c) Akta Imigresen 1959/63.
Sementara itu, Zainul Abidin berkata, pihaknya sudah menahan seramai 755 pendatang tanpa izin yang cuba menyeludup keluar secara haram dengan 62 kes membabitkan Akta Imigresen sejak awal tahun hingga kelmarin.

Justeru, beliau memohon kerjasama orang ramai yang mempunyai sebarang maklumat berhubung cubaan pendatang asing tanpa izin untuk keluar dari negara ini secara haram supaya menghubungi mana-mana balai polis berhampiran.

Orang ramai juga boleh menyalurkan maklumat berkenaan kepada PGM Wilayah Dua ditalian 07-2372222 atau 07-2376122

No comments:

Post a Comment