Tuesday, July 12, 2011

RM150,000 ubat haram dirampas

PULAU PINANG 11 Julai – Kementerian Kesihatan merampas lebih 100 kotak ubat-ubatan haram, termasuk ubat perangsang seks bernilai lebih RM150,000 dalam serbuan besar-besaran di 10 premis termasuk dua kilang melalui Ops Ubat di Jalan Pintal Tali di sini, hari ini.
Ketika serbuan serentak di semua premis itu pukul 2.30 petang, kebanyakan peniaga sedang leka bekerja dan tidak menyedari kehadiran pasukan berkenaan.
Operasi yang diketuai oleh Ketua Penolong Pengarah Kanan Cawangan Penguat Kuasa Farmasi negeri, Mokhtar Abdullah bersama 50 anggota dan pegawai dari Kedah, Pulau Pinang, Perak, Kelantan dan Kuala Lumpur.
“Kita menyerbu dua kilang kecil dan beberapa premis memproses dan menyimpan pelbagai ubat tidak berdaftar di bawah kementerian, termasuk ubat tradisional, ubat batuk dan perangsang seks.
“Lebih 100 kotak mengandungi 15 jenis ubat bernilai lebih RM150,000 dirampas. Ubat-ubat itu tidak berdaftar manakala kilang tersebut pula dibatalkan lesen pengilangannya beberapa tahun lalu,” katanya kepada pemberita di sini, hari ini.
Beliau berkata, siasatan mendapati, semua ubat dirampas di kilang itu pernah didaftarkan, tetapi dibatalkan kerana tidak menepati spesifikasi yang ditetapkan oleh Kementerian Kesihatan.

No comments:

Post a Comment