Thursday, July 14, 2011

Lapan juta keretek gagal diseludup

Oleh Mohd Iskandar Ibrahim
mohdiskandar@bharian.com.my
2011/07/14
KDRM tahan lori bawa rokok tiada cap cukai di kawasan import BSI

JOHOR BAHRU: Kastam Diraja Malaysia (KDRM) menggagalkan cubaan menyeludup keretek bernilai RM360,960 membabitkan cukai lebih RM1 juta selepas menahan sebuah lori ketika pemeriksaan di kawasan import Bangunan Sultan Iskandar (BSI) di sini, Jumaat lalu.
Pengarah KDRM Johor, Datuk Ramli Johari, berkata pihaknya turut menahan pemandu lori berkenaan berusia 38 tahun bagi membantu siasatan dalam pemeriksaan kira-kira jam 2 petang itu.
Katanya, sepasukan anggota dan pegawai KDRM Johor dan Terengganu yang menjalankan operasi bersama menahan lori terbabit selepas dilihat dalam keadaan mencurigakan.

"Pemeriksaan menemui lebih tiga juta batang keretek berjenama 'LA Lights' dalam kenderaan terbabit. Rokok itu tidak mempunyai dakwat keselamatan dan cap cukai bagi membuktikan barang berkenaan lulus kastam serta tidak mempunyai tanda 'Amaran Oleh Kerajaan Malaysia'.

"Rokok adalah barang larangan import dan memerlukan permit daripada KDRM mengikut peraturan 18, Peraturan-peraturan Kastam 1977," katanya pada sidang media di pejabatnya di sini, semalam.

Beliau berkata, semua rokok itu dirampas manakala pemandunya direman sehingga 20 Julai ini bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 135(1)(e) Akta Kastam 1967 kerana terbabit mengangkut barang belum lulus kastam.
Dalam kes berasingan, KDRM Johor menahan seorang pemandu lori dan kelindannya berusia 30 dan 20 tahun selepas disyaki cuba menyeludup dua juta batang rokok putih jenama Canyon dalam pemeriksaan di depan sebuah stesen minyak berhampiran Jalan Lingkaran Dalam di sini, pada hari sama.

Ramli berkata, dalam pemeriksaan kira-kira jam 2.30 petang itu, sepasukan anggota dan pegawai KDRM bertindak menahan sebuah lori yang dipandu dalam keadaan mencurigakan.

"Sebaik lori terbabit berhenti, pemandu dan kelindannya bertindak melarikan diri, tetapi mereka berjaya dicekup hasil kecekapan anggota dan pegawai KDRM.

"Hasil pemeriksaan dalam lori terbabit, dua juta batang rokok putih bernilai RM100,000 membabitkan cukai hampir RM1 juta. Selepas diteliti, rokok terbabit juga tidak mempunyai dakwat keselamatan dan cap cukai,” katanya. Kedua-dua suspek kini direman sehingga 22 Julai ini bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 135(1)(e) Akta Kastam 1967.

No comments:

Post a Comment