Sunday, July 24, 2011

'Datuk Kadir' masuk jerat

Oleh RODELIO JUNJUN TAUCAN
rodelio.taucan@utusan.com.my


Azham Othman (dua dari kanan) bersama pegawainya menunjukkan salah satu pakaian seragam polis dan peralatan lain yang dirampas di IPD Kota Bharu, Pengkalan Chepa, semalam.
________________________________________

KOTA BHARU 24 Julai - Seorang lelaki berusia 34 tahun ditahan kerana menyamar sebagai pegawai kanan polis berpangkat Asisten Supritendan dan turut menipu beberapa mangsa membabitkan kerugian lebih RM125,000.
Ketua Polis Daerah, Asisten Komisioner Azham Othman berkata, lelaki yang berasal dari Sarawak serta memperkenalkan dirinya sebagai 'Datuk Kadir', ditahan kira-kira pukul 3 petang, Khamis lalu.
Beliau berkata, berikutan penahanan suspek, polis turut menemui beberapa peralatan penyamaran serta beberapa keping gambarnya yang lengkap berpakaian seragam polis di rumahnya di Tanjung Chat di sini.
"Hasil daripada maklumat awam yang diterima, suspek telah ditahan ketika sedang memandu kereta Toyota Alphard di Jalan Long Yunus di sini dan menemui sebuah jaket keselamatan tertera logo polis di dalam kereta itu serta wang tunai bernilai RM2,619.
"Siasatan lanjut di rumah suspek turut menemui beberapa peralatan penyamaran polis seperti pakaian seragam, lencana, pangkat, gari, tali pinggang dan sarung pistol," katanya kepada pemberita di sini, hari ini.
Jelas beliau, gambar yang menunjukkan suspek berpakaian seragam polis itu dipercayai digunakan untuk menipu mangsanya agar mempercayai dia adalah pegawai anggota pasukan berkenaan.
Katanya, suspek mempunyai beberapa rekod jenayah lampau dalam kes yang sama termasuk di Kuala Lumpur dan Selangor, malah dia baharu dibebaskan daripada penjara beberapa bulan lalu.
"Kes di Kelantan, membabitkan penipuan terhadap seorang peniaga emas di Kubang Kerian membabitkan urusniaga berjumlah RM125,000 manakala suspek juga pernah berjanji untuk menguruskan proses lelongan peralatan elektrik di Ibu Pejabat Polis Kelantan (IPK) bernilai RM20,000.
"Suspek juga pernah menyamar sebagai polis dan kononnya akan membebaskan seorang individu yang ditahan berkaitan kes dadah," tegasnya.
Tambahnya, suspek direman sehingga hari ini dan siasatan dijalankan mengikut Seksyen 89 Akta Polis 1967 kerana memiliki peralatan yang dibekalkan kepada pegawai polis serta menggunakannya tanpa kebenaran.
Selain itu katanya, suspek juga disiasat mengikut Seksyen 170 Kanun Keseksaan kerana menyamar sebagai penjawat awam dan Seksyen 420 akta sama kerana menipu.

No comments:

Post a Comment