Wednesday, July 13, 2011

MAIP perlu pantau amil palsu kutip fitrah

MAIP perlu pantau amil palsu kutip fitrah

2011/07/13
KUANTAN: Warga bandar ini mahu Majlis Agama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang (MAIP) mengambil tindakan lebih tegas terhadap pihak tertentu terutama individu yang menyamar sebagai amil bagi mengutip zakat fitrah sepanjang Ramadan ini.

Mereka berpendapat tindakan tegas itu dapat menyekat kegiatan tidak bertanggungjawab, sekali gus memastikan hasil kutipan zakat fitrah itu disalur terus kepada golongan memerlukan seperti fakir miskin.
Kakitangan swasta, Hamid Isa, berkata kehadiran mereka harus dikekang kerana ia boleh menggugat kesejahteraan masyarakat Islam.
"Tindakan tegas yang dilaksanakan MAIP perlu kerana kita tidak mahu mereka mengaut keuntungan ketika masyarakat menunaikan kewajipan berzakat itu pada Ramadan ini," katanya.

Sementara itu, suri rumah, Salmiah Musa, pula meminta MAIP meningkatkan penguatkuasaan, sekali gus dapat menghalang pihak tidak bertanggungjawab yang menyamar sebagai amil untuk menipu orang ramai.

Sementara itu, Timbalan Yang Dipertua MAIP, Datuk Seri Wan Abdul Wahid Wan Hassan, berkata individu yang tahan kerana menyamar sebagai amil akan dikenakan hukuman mengikut Seksyen 173 Enakmen Pentadbiran Agama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang, No. 8 Tahun 1982.

"Jika disabitkan kesalahan, boleh didenda tidak lebih RM2,000 atau penjara tidak lebih satu tahun atau kedua-duanya sekali,” katanya pada majlis cabutan bertuah `Ops Berkat' dan penyerahan zakat di bangunan MAIP, di sini, semalam.

No comments:

Post a Comment