Thursday, July 14, 2011

Kegiatan seludup balak di Sarikei tumpas

KUCHING 13 Julai - Pasukan Gerakan Marin (PGM) Wilayah 5 merampas 200 batang kayu balak bernilai RM108,000 selepas menahan sebuah kapal kargo di kawasan Sungai Batang Rejang, Sarikei lewat petang semalam.
Dalam rampasan dipercayai terbesar setakat ini di negeri itu, PGM turut merampas kapal berkenaan yang bernilai RM350,000, manakala kapten serta lima anak kapal berusia 20-an ditahan untuk siasatan.
Komander PGM Wilayah 5, Asisten Komisioner Mohd. Saleh Mat Jani berkata, tindakan tersebut dilakukan kerana mereka didapati membawa muatan kayu balak tanpa pengesahan pihak berkuasa.
"Kayu-kayu balak itu tidak mempunyai tanda pengesahan pada pangkal dan hujung, sementara kapten kapal juga gagal menunjukkan sebarang dokumen berkaitan muatan yang dibawanya.
"Kesemua hasil rampasan dirujuk kepada Jabatan Perhutanan negeri untuk tindakan selanjutnya mengikut Ordinan Perhutanan Sarawak 1958," katanya pada sidang akhbar, di sini hari ini.
Menurut Mohd. Saleh, rampasan tersebut merupakan kali kelima seumpamanya sepanjang tahun ini.
"Bagi kes-kes terdahulu, tiga daripadanya berlaku di Sarikei, manakala satu kes di Bintulu melibatkan jumlah rampasan sekitar RM1 juta.
"Operasi kali ini terbesar dengan jumlah rampasan keseluruhan RM458,000 dan ia merupakan hasil intipan selama seminggu oleh lima anggota PGM yang diketuai Sarjan Mejar Mumi Iboh," katanya.

No comments:

Post a Comment