Tuesday, August 10, 2010

Bekukan akaun, aset suspek

Oleh NURUL ANUAR KARI
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 10 Ogos – Akaun milik individu atau syarikat yang dikesan menipu orang ramai bakal dibekukan tidak lama lagi sementara wang hasil penipuan di dalam akaun itu pula akan dipulangkan kembali kepada pemiliknya.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, kementeriannya telah meminta Bank Negara mewartakan kesalahan jualan langsung, skim piramid dan wang kutu sebagai kesalahan di bawah Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram 2001 (AMLA) yang membolehkan akaun dan aset suspek dibekukan.

Menurutnya, ini kerana Akta Larangan Wang Kutu serta Akta Jualan Langsung dan Antipiramid hanya mempunyai peruntukan untuk hukuman denda dan penjara tetapi tidak dapat membekukan akaun atau aset pesalah.

“Dengan mewartakan kesalahan kedua-dua akta tersebut di bawah AMLA, akaun suspek boleh dibekukan semasa siasatan dijalankan dan kemudiannya dapat dipulangkan kepada pengguna yang ditipu.

“Malah, langkah ini akan membolehkan kita membekukan mana-mana akaun yang menerima pemindahan wang hasil penipuan itu walaupun akaun itu berada di luar negara,” katanya selepas menghadiri mesyuarat Jawatankuasa Khas Bersama Membanteras Jenayah Kolar Putih di sini hari ini.

Jawatankuasa yang ditubuhkan pada April lalu itu dianggotai Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM), Suruhanjaya Sekuriti, Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Bank Negara.

Jawatankuasa itu juga bakal disertai dua lagi agensi iaitu Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) dan Bahagian Penguatkuasaan, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) dalam masa terdekat bagi mengelakkan pertindihan siasatan kes.

Menurut Ismail Sabri, proses pewartaan itu akan dilakukan dalam waktu terdekat supaya wang hasil penipuan tidak dipindahkan pesalah ke akaun keluarga atau ke luar negara serta dapat dipulangkan semula kepada pengguna yang ditipu.

Dalam pada itu, beliau memaklumkan mesyuarat jawatankuasa itu juga bersetuju Akta Larangan Wang Kutu dipinda supaya mengenakan hukuman lebih berat berbanding hanya denda maksimum RM5,000 atau penjara tiga tahun.

“Sebagai contoh, tiga pengarah syarikat Grand Merger Network Resources & Services yang disabitkan kesalahan mengadakan skim kutu baru-baru ini hanya dikenakan denda RM4,000 setiap seorang.

“Tiga lagi syarikat yang menjalankan kegiatan sama dengan hasil kutipan berjumlah RM72 juta pula dijangka didakwa minggu hadapan, tetapi kita mahu pinda akta tersebut supaya hukuman yang dikenakan lebih setimpal,’’ katanya.

Menurutnya, dengan meminda Akta Larangan Wang Kutu dan menggazetkan kesalahan di bawah AMLA, KPDNKK dapat menggunakan dua akta serentak untuk menghukum pesalah dan mengembalikan hak pengguna

No comments:

Post a Comment