Wednesday, October 26, 2011

Bekas kerani dicari bantu siasatan kehilangan RM1 juta

PULAU PINANG 26 Okt. - Polis memburu seorang kerani wanita yang dipercayai bertanggungjawab melarikan wang RM1 juta milik syarikat tempatnya bekerja dengan memindahkan wang tersebut ke dalam akaun pihak ketiga setelah memalsukan tandatangan majikannya.
Suspek berusia 38 tahun disyaki melakukan jenayah itu antara 2006 dan 2009.
Menurut Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Negeri, Asisten Komisioner Roslee Chik, berdasarkan siasatan polis, suspek telah mengeluarkan 49 cek syarikat kepada tiga akaun yang dimilikinya selain suami dan rakannya.
"Ia terbongkar kerana suspek tiba-tiba meletakkan jawatan. Majikannya membuat laporan polis pada Oktober 2009," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.
Roslee berkata, hasil siasatan mendapati suspek telah bekerja selama 16 tahun di syarikat itu dan sehingga kini dipercayai masih berada di negara ini.
"Suspek diamanahkan untuk menguruskan semua urusan yang berkaitan kewangan oleh majikannya, tetapi dia pula mengkhianati syarikat itu," katanya.
Tambahnya, kes itu disiasat di bawah Seksyen 408 Kanun Keseksaan.
Dalam perkembangan sama, Roslee berkata, polis mahu menghubungi Ooi Chew Gue (gambar), 38, yang beralamat di 33-09-12 Lorong Semarak Api 3, Desa Sri Swarna Bandar Baru, 11500 Air Itam bagi membantu dalam siasatan berkenaan.
Tambahnya, sesiapa yang mempunyai maklumat tentang Chew Gue diminta menghubungi pegawai penyiasat, Inspektor Mohamad Azrim Abu Bakar pada nombor telefon 04-5824222.

No comments:

Post a Comment