Thursday, November 3, 2011

Awas jerat sindiket penipuan 'polis'

LEE Chee Mun menunjukkan nombor telefon polis yang digunakan sindiket menyamar polis pada sidang media yang turut dihadiri Kua Song Tuck (tengah) di Johor Bahru, semalam.
________________________________________


JOHOR BAHRU 2 Nov. - Sindiket penipuan licik yang menyamar sebagai pegawai polis Ibu Pejabat Polis Bukit Aman untuk menakutkan mangsa, kebanyakannya ahli perniagaan dikesan berleluasa di bandar raya ini sejak awal tahun lalu.
Modus operandi sindiket terancang itu adalah menghubungi mangsa dan memperkenalkan diri sebagai pegawai polis Bukit Aman kononnya mangsa terlibat dalam pengubahan wang haram.
Ketua Pemuda MCA Johor Bahru, Kua Song Tuck mendedahkan, mangsa dimaklumkan kononnya nama mereka tersenarai dan dikehendaki pihak polis di Hong Kong berhubung kes pengubahan wang haram di negara tersebut.
"Pemanggil itu kemudian meminta mangsa membayar wang RM5,000 sebagai jaminan mahkamah selain membersihkan nama mereka di negara terbabit," katanya pada sidang akhbar di sini, hari ini.
Song Tuck yang juga Ketua Biro Pengaduan Awam MCA berkata, bagi meyakinkan mangsa, seorang lagi 'pegawai polis' akan menghubungi mangsa bagi menyelesaikan urusan pembayaran wang jaminan berkenaan.
Menurutnya, mangsa yang bimbang namanya disenaraihitam sehingga menjejaskan perniagaannya akan terperangkap dengan helah sindiket itu.
"Kita percaya ramai yang menjadi mangsa namun malu untuk tampil. Bagaimanapun, lima pengadu yang berjumpa dengan saya tidak menyerahkan wang kepada sindiket itu kerana menyedari taktik penipuan tersebut.
"Kita percaya sindiket berkenaan menggunakan peralatan canggih dari luar negara kerana mereka mampu meniru nombor telefon termasuk dari Bukit Aman," katanya.
Sementara itu, salah seorang ahli perniagaan, Lee Chee Mun, 50, berkata, dia nyaris terpedaya dengan sindiket itu apabila dihubungi oleh seorang yang mendakwa sebagai 'Inspektor Ismail' kononnya dia terlibat dalam kes penipuan wang di Hong Kong.
Katanya, kurang sejam kemudian, seorang lagi pegawai yang mendakwa dari Bukit Aman yang dikenali sebagai 'Tuan Soh' menghubunginya dan meminta dia memasukkan wang sebanyak RM5,000 ke dalam satu akuan bank untuk bayaran jaminan mahkamah.
Chee Mun yang curiga dengan kedua-dua panggilan tersebut kemudian membuat laporan di Balai Polis Taman Pelangi di sini, semalam.

No comments:

Post a Comment