Monday, October 24, 2011

Bekas Pengarah Muzium ATM dipenjara, denda

Oleh NORLIZAH ABAS
pengarang@utusan.com.my
PUTRAJAYA 24 Okt. - Mahkamah Rayuan hari ini memerintahkan bekas Pengarah Muzium Angkatan Tentera Malaysia (ATM), Leftenan Kolonel Zainal Mohd. Ali, 57, menjalani hukuman penjara dua tahun dan denda berjumlah RM350,000 atau penjara 33 bulan atas 14 kesalahan rasuah, 11 tahun lalu.
Panel tiga hakim diketuai oleh Presiden Mahkamah Rayuan, Tan Sri Md. Raus Sharif memutuskan demikian secara sebulat suara selepas menolak rayuan akhir bekas pegawai kanan tentera itu dan rayuan balas pendakwa raya.
Beliau yang bersidang bersama Hakim Datuk Mohd. Hishamudin Mohd. Yunus dan Hakim Datuk Clement Allan Skinner dalam keputusan ringkasnya menyatakan, mahkamah tiada sebab untuk mengganggu keputusan yang dijatuhkan oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 14 April tahun lalu.
Panel itu turut menolak rayuan bapa kepada lima orang anak itu agar dibebaskan dengan bon jaminan berkelakuan baik mengikut Seksyen 294 Kanun Tatacara Jenayah. Dia yang berkaki palsu dan bertongkat kelihatan ditenteramkan oleh isteri dan anak lelakinya sejurus keputusan diumumkan.
Zainal yang berkhidmat selama 30 tahun dalam ATM pernah menyertai pelbagai operasi menentang komunis dan kini kudung kaki kanannya selepas terkena jerangkap samar ketika berkhidmat di Kem Gubir, Kedah di sempadan Malaysia-Thailand pada tahun 1979.
Pada asalnya, dia dihukum penjara empat tahun serentak atas kesemua 14 tuduhan tanpa dikenakan denda. Bagaimanapun, rayuannya ditolak oleh Mahkamah Tinggi yang kemudian mengurangkan hukuman penjara kepada dua tahun dan dikenakan denda RM350,000.
Zainal disabitkan atas lapan tuduhan salah guna kuasa dengan menggunakan kedudukannya sebagai pengarah Muzium iaitu meminta suapan daripada kontraktor, Mohamed Annuar Abdul berhubung pesanan kerajaan berjumlah RM154,600.
Kesalahan itu dilakukan di antara November dan Disember 2000 di Pejabat Muzium ATM, Jalan Padang Tembak di ibu negara.
Dia turut disabitkan atas satu tuduhan rasuah membuat tuntutan palsu berhubung pesanan kerajaan bernilai RM19,500 di Pejabat Bahagian Perkhidmatan Anggota, Kementerian Pertahanan.
Zainal juga disabitkan atas lima tuduhan memperoleh suapan berjumlah RM33,000 melalui cek daripada Mohamed Annuar di Maybank cawangan-cawangan berasingan.
Sebelum itu, peguam Mejar (B) Ku Abdul Rahman Ku Ismail yang mewakili Zainal berhujah agar mahkamah mempertimbangkan rayuan anak guamnya supaya tidak didenda kerana wang suapan itu bukan untuk kegunaan sendiri.
Peguam bela turut memohon mahkamah mengambil kira rekod perkhidmatan selama 30 tahun serta pernah menyumbang jasa mempertahankan negara sehingga kudung kaki kanannya.
Hujah beliau, ekoran keputusan mahkamah, Zainal tiada punca pendapatan selepas diberhentikan kerja selain hilang nikmat persaraan seperti wang pencen dan faedah lain yang sepatutnya diperoleh sepanjang perkhidmatan.
Sementara itu, Timbalan Pendakwa Raya dari Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Mohd. Asnawi Abu Hanipah berhujah agar rayuan berkaitan denda ditolak kerana hukuman yang diputuskan itu selaras dengan undang-undang.

No comments:

Post a Comment