Monday, October 24, 2011

5 kontena beras wangi dirampas

Oleh HISYAMUDDIN AYUB
utusansabah@utusan.com.my

HAMZAH Sundang (tengah) menyatakan sesuatu kepada pegawainya semasa melihat beras wangi yang dirampas di Pelabuhan Sabah dekat Sepangar, Kota Kinabalu, semalam. – UTUSAN/GHAZALI BASRI
________________________________________


SEPANGAR 24 Okt. – Cubaan menyeludup masuk lima kontena berisi beras wangi dari Vietnam berjaya digagalkan oleh Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) Sabah pada Selasa lalu.
Timbalan Pengarah JKDM negeri, Hamzah Sundang berkata, beras bernilai kira-kira RM300,000 itu dibawa masuk menerusi Singapura sebelum dirampas di Pelabuhan Sabah dekat sini.
Beliau berkata, serbuan dibuat berdasarkan maklumat daripada orang ramai.
“Beras seberat 130 tan metrik yang melibatkan 5,200 karung beras wangi itu dipercayai untuk pasaran di negeri ini,” katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.
Menurutnya, rampasan itu dibuat kerana segala urusan mengimport beras memerlukan lesen import yang dikeluarkan oleh Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani dan hanya Padiberas Nasional Berhad (Bernas) diberi kelulusan mengimport beras.
“Selain tidak memiliki daftar cukai terhadap beras yang dirampas itu, tiada pihak yang mengaku barang tersebut milik mereka dan hanya terdapat surat penghantaran oleh ejen perkapalan,” katanya.
Mengulas lanjut, Hamzah berkata, ia merupakan rampasan beras pertama di Sabah pada tahun ini dan nilai rampasan agak besar kerana harga beras wangi adalah mahal.

No comments:

Post a Comment